Stained glass window of the Oblates chapel

Strasbourg, France

A stained glass window of 50 square meters

The Oblates of Mary Immaculate had a new building built in Strasbourg for their community. They asked Fleur Nabert to create a large stained glass window in the curtain wall conceived by the architect. This wall takes up the entire right side of the south-facing chapel. The project therefore included sunscreens on the entire surface to avoid too much heat. The artistic project took this important detail into account: the design had to be legible despite the multitude of horizontal lines. The artist has created a large sun, a symbol of Christ, which radiates to the farthest ends of the world, just as the Oblates did as missionaries to the four corners of the world. This sun is sculpted in the glass by thermoforming and also by the color which dominates and allows the pattern to be read without difficulty.  

 

This large 50 square meters wall required months of work: 30 large panels each in one piece, were baked a first time for thermoforming and colored glass powders (red and orange) then a second time for cement (the yellow and the amber.) The stained glass window was so big that the artist only saw it in its entirety once it was put in place in the building! 

With the Loire studio of Chartres

Tout projet part d’un dessin. Il a fallu dessiner de plus en plus grand jusqu’à la taille réelle. Ensuite une longue mise au point technique a été nécessaire pour transcrire ce dessin dans le langage du verre. Le rayonnement est transcrit à la fois en relief dans la matière, et en couleur grâce à des poudres de verre et des céments comme ceux du Moyen-Âge. Ce travail a été rendu possible grâce aux ateliers Loire de Chartres dont l’expertise est mondialement reconnue. Ils ont mis au service de ce projet tout leur savoir-faire et leur amour du vitrail. Ils sont pour l’artiste un partenaire d’exception pour transformer les rêves et les visions en réalité au fil d’une collaboration et d’une amitié artistique de plus de 15 ans. 

A high risk installation

Chaque panneau a été monté à l’aide d’une grue par l’extérieur. L’artiste et le maître verrier Bruno Loire ont vécu cette pose en apnée ! Mais les 30 panneaux ont été installés sans encombre, formant ainsi l’image finale du vitrail. 

 

"For me, a stained glass window is a transparent partition between my heart 
and the heart of the world."